Bara att kämpa på!

Vart inte så mycket konditions träning idag, både för att det var hur varmt som helst och för att jag inte riktigt orkade. Så jag tog ut honom på en barbacka tur istället, när vi hade ridit ett tag låter det väldigt högt i en buske, Sopot blir jätte rädd och vet ni vad det var? En skabb räv, uscha så den såg ut :( Galopperade lite på ängarna och skuttade över några små pinnar på stigarna haha, super mysigt! Sedan gick vi in i paddocken och hoppade 3-4 gånger bara för att Sopot tycker det är så himla roligt!

Trött vart han efter att jag ridit i 30 minuter, han svettades som en gris och jag var inte direkt pigg jag heller, så vi
började gå hemmåt. När vi kommit tillbaka till stallet tänkte jag fota honom lite, eftersom han börjar bli mycket finare i
kroppen nu.. Det enda jag ville att han skulle göra var att stå, men istället gör han det till en sån stor grej, han brjar
stegra, trippa och försöka slita sig. Såklart är han mycket starkare än mig och vad kan jag göra? Han kommer loss och
går runt ett tag, jag kan absolut inte gå imot honom eller så för då börjar han att springa. Så det var bara att sätta sig
ner och vänta tills han stannade och jag kunde ta honom igen. (han hade ju på sig tränset med tyglarna som hängde).

Efter ett tag stannar han och jag kan ta honom, då gör jag samma sak igen och han börjar stegra och slänga sig,
dock försökte han inte att sticka så efter ett tag stod han stilla och jag tog någon bild och sedan nöjde vi oss. Jag tog av
honom tränset och kollade så han inte hade ont eller så, bad honom springa lite också och det var ingenting som var fel!
Sedan följde han efter mig löst i paddocken i både skritt och trav, det är det som är så skönt med honom, han blir lugn
så fort :)

Nej tyglarna ligger inte på backen ^^

Man kan inte säga åt honom, det enda man kan göra är att fortsätta vara lugn..

:(


Ser ni att han har fått lite guld aktig färg? :D

Skickar in honom i hagen löst :D


sommar päls :D
/Melina

Kommentarer
Postat av: Elsa

jättekul med "skickar in han i hagen" bilder typ :D



Och lite mindre kul på bilden där han trasslat in sig i tyglarna :(

2011-06-02 @ 19:43:01
URL: http://armonios.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Vet du om han kanske var busig? :) kan va så :)

2011-06-02 @ 19:59:18
URL: http://rosaponny.devote.se
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Du är så duktig med honom! Och alla hästar :

2011-06-02 @ 20:53:30
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Elin

Ett tips kan vara att när han försöker sticka (Lukas kan hålla på på liknande sätt, dock stegrar han sig inte eller så, han bara travar iväg och när en 650kg tung nordsvensk springer iväg är det inte helt lätt)

men försök att komma så att du hamnar lite om sidan på honom för att helt enkelt dra honom ur balans åt sidan (vänligt men bestämt och det kan hända att du får ta i en hel del, men det här är det som funkar på Lukas eftersom att fram och bakåt har vi inte en chans mot en häst, men det finns en möjligthet om man lyckas dra dom sidledes då dom tappar balansen och helt enkelt måste sakta ner. För som sagt, det blir farligt ifall han kommer lös med hängande tyglar. Det är lättare att göra det här om man handskas med dom i ett långt rep, men det går bra om man hamnar rätt med vanliga grimskaft och tyglar också, för man kan ju inte direkt veta när det ska hända.

Dock gör Lukas detta mest för att han är trotsig och inte har lust att arbeta, gräset en bit bort är ju mycket trevligare. ;)

Men jag tror att om du lyckas få honom att trippa runt dig finns det en chans att han lugnar ner sig och saktar av ifall du håller dig lugn och berömmer när han gör det du söker - lugnar sig.

2011-06-02 @ 21:46:11
URL: http://dinozaur.devote.se
Postat av: Emma

Du är kanonduktig Melina och ju mer ni bygger på ert förtroende desto bättre kommer det att gå! :)



Han har verkligen en superfin sommarpäls och det riktigt glänser om honom. Gillar verkligen hela hans uppsyn! :D

2011-06-02 @ 22:47:33
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback