Min hopprädsla

Tänkte skriva ett inlägg om hopprädsla, eftersom jag själv var otroligt rädd för att hoppa innan jag fick Sopot! När jag hade Zoffe vågade jag aldrig hoppa mer än 50, tyckte det var så himla läskigt! Jag var aldrig höjdrädd utan jag tyckte det var så obehagligt att styra upp mot ett hinder och fortsätta rida utan att tappa benen. Det jag var mest rädd över var att gå omkull, efter att jag sett Zoffe fastnat i en bom och sedan gå omkull rejält gjorde verkligen inte saken bättre.

Det här var det jag vågade styra mot då, men en dag pressade jag mig själv lite och vi kom över 60! :D
Men där tog det stopp för mig, det där var det högsta jag ville hoppa och jag var helt nöjd med det! :) Men sedan när jag fick Sopot ville jag utvecklas mer, och eftersom han är så himla säker i hoppningen gav han mig självförtroendet att våga hoppa mer! :) Och kommer man bara över den där tröskeln, kommer man oftast på att det är väldigt roligt också! :D
Har du varit hopprädd någon gång? Isåfall hur fick du bort det? /Melina :)

Kommentarer
Postat av: Othilia

Jag har inte varit hopprädd utan jag är de fortfarande =/ Tro jag måste börja rida för någon om jag nångång ska bli av med min hopprädsla :)

2011-10-21 @ 18:53:41
URL: http://peasantelisas.blogg.se/
Postat av: jossan

Superbra jobbat!



Jag har varit extremt rädd. Vågade inte ens trava över bommar ett tag. Och under 2 år vågade jag hoppa 50cm som max, enstaka 60cm men det var riktigt jobbigt för mig.



Jag började tänka positivt, tvinga mig själv att tänka framåt. Och sen det största är att jag började träna för en kanon-tränare. Hon hjälpte mig nå enormt!!

2011-10-21 @ 19:19:37
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sandra♡

Najs att du kom över det!!♡

sv: tack! Din blogg va oxå söt!! :)

2011-10-21 @ 19:26:28
URL: http://saeh.blogg.se/
Postat av: Alexandra

va bra att Sopot hjälpte dig att komma över din rädsla ! =)

jag har aldrig riktigt varit rädd för att hoppa, men när jag va nybörjare och mina 2 första år va jag livrädd allt runt omkring hästen, särskilt bakben. för jag hade blivit översprungen och hästen jag hade då märkte att jag va rädd och jag kan säga det blev liiite värre då , men det gick över, fixade det ! <3

inte samma sak som att vara hopprädd men ända rädsla ! ;)

2011-10-21 @ 19:34:58
URL: http://alexandraapettersson.blogg.se/
Postat av: Bianca

var grymt rädd innan, hade inte hoppat mycket

på ridskolan, eftersom det ständigt kom in

nybörjare i vår grupp (vi kom lixom inte vidare, utan gjorde samma saker)



sen när jag kom till ett ridläger, så höjde dom till 60 - 70, det var där

jag lärde mej hoppa lite högre &

nu hoppar vi mer på ridskolan

eftersom det inte är mer nybörjare i vår grupp! :)



ni har grymt fin blogg!

2011-10-21 @ 20:34:41
Postat av: Jenni

2011-10-21 @ 20:48:23
Postat av: Fylkir på bdb!

jag hoppade i dag med en häst som är jätte bra. men han är 1,61 och första gången jag red på ark efter jag ramlat av där. jag kommer mot hindret som inte är högre än 35? och de går super sen tar vi nästa SUUPER!

sen sista på 65? och de går skitbra, men den hästen jag ramlade av heter Bishops´Hope, och han är skitbra i vanlig ridning, och skitbra i hoppning om han väl hoppar. också han var ''först ut'' så stannar han sen hoppar så ryttaren flyger av och blir liggande på marken. men de går bra. :D

sen så VAR AAAAAAAAAALLLT SUPPPPPPER! :D jo visst, jag va skit närvös om jag skulle ramla av! :( men de gjorde jag inte :) tack och lov gud, och tack så mycket Eroy för du va såååå snäll :')

2011-10-21 @ 20:52:47
Postat av: Julia

Jag är riktigt hopprädd sen min kompis åkte av och bröt käken när vi va typ 8-9 år. (men hoin blev inte rädd alls hon, hon tävlar och allt xD) Jag tycker inte om höjden på hinder, men jag kan fortsätta rida emot ändå, men du ska bara veta hur det känns i magen xD

Fast jag tror att jag har hittat lösningen, för senast jag hoppade hade jag en häst som jag aldrig ridit förr, och den höjden vi hoppade då har jag alltid varit nervös för men nu kändes ingenting, det va bara skitkul! :D Och han är en riktigt duktig häst, som tycker det är jätteroligt att hoppa så han hoppar liksom, om man inte kommer helt åt helvetes fel med han (ursäkta ordvalet) och han är supermysig :D Så nu kanske jag komer våga hoppa mer och mer x)

2011-10-22 @ 08:02:13
URL: http://juliaohlin.blogg.se/
Postat av: Alma

hej ! Jag är har aldrig varit rädd för att hoppa . Men jag är rädd nu ... Det är lite jobbigt tycker jag bara. det är lite obehagligt ;)

2011-10-22 @ 10:45:49
URL: http://lightzac.blogg.se/
Postat av: imakittycat @ dv

Jag är livrädd för att hoppa. Men aldrig med min ponny Crazy. Dock har vi fått beskedet om att hon aldrig kommer kunna hoppa igen, pga hennes framben.. Hon hjälpte mig att komma över rädslan lite grann, då hon aldrig vägrade eller så. Hon älskar hoppning över allt, det märker man. Hon blev så ivrig och sprang som vinden. Men iaf, de högsta jag har hoppat i mitt liv är 80 cm, på storhäst. Men jag känner mig säkrast på 40-50, beroende på vilken häst jag har. Jag har inte kommit över rädslan, men den är bättre nu än förut. Jag blev rädd, eftersom jag bara har ramlat av när jag har hoppat. Tex en gång på en tävling 70 cm, och på en banträning 60-70 cm, och då ramlade jag av 3 ggr på raken.. Önskar att man kunde byta ut crazys framben, för både hennes och min skull...

2011-10-22 @ 10:59:42
URL: http://springen.blogg.se/
Postat av: moa

Jag va extremt hopprädd i vintras! Vet inte va det kom ifrån.. Men nu har jag börja hoppa på Zäta 70-80 och det funkar. Men jag får fortfarande en äcklig känsla när jag rider en annan häst eller ska hoppa högre. Hatar att hoppa på studs oxå!

2011-10-22 @ 14:11:08
URL: http://fjordstjarnan.blogg.se/
Postat av: josefine

Jag är inte direkt hopprädd, och jaa.. det har gått över nu tror jag, HOPPAS jag. Jag blev så himla osäker så fort det höjdes till 80, 70 & 75, fine det gick skitbra men sedan.. nej, min osökerhet tog över och det smittade av sedan. det är anledingen till att vi vägrat ut oss på nästan varenda LC/80 cm för ett tag sedan, nu går det dock superbraaaaaa :'D hejja mig!

2011-10-23 @ 00:02:07
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Carolina :)

Jag var super hopprädd förut..hoppade inte ens 40 cm och travhoppade alltid ;) men efter några galopp hopp vart det högre och högre och nu är det min favoritgren ;)

tycker förfarande det är lite småläskigt att hoppa på visa hästar men jag biter i hop och hoppar ändå :)

2011-10-24 @ 20:27:19
URL: http://http://islandspower.devote.se/
Postat av: Emma

Jag är jättehopprädd. Mest för att jag har så dålig balans och dålig sits. Så jag vågar inte riktigt lita på mig själv.

Nu när jag bytt foderhäst, en häst som älskar att hoppa, ska jag starta en tävling och hoppa 40-50cm och jag är supernervös inför det. Kollar på massvis med filmer osv för att kolla hur jag ska sitta osv.

Åh känner mig verkligen dålig! ):

2011-10-24 @ 21:01:41
URL: http://bebasic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback