Trickträning

Det har varit många som velat att jag skrev vad jag tycker om trickträning, så nu tänkte jag försöka korfatta mig lite ;) Jag tycker att det finns två olika sätt att träna trickträning, antingen ger man det tid och gör på det rätta sättet, steg för steg lixom, utan stress. Men många gör det med så mycket stress, tex. drar i hästens ben och lockar den med en morot mellan benen så den går ner i buga. Eller lär hästen att stegra bara för att det är snyggt på bilder, när dom egentligen inte är redo för det. Nu är det också väldigt mycket "min häst kan det och det" det är som att det är en tävling på hur många trick ens häst kan, vilket jag tycker är helt galet? :P
Men gör man det på rätt sätt tycker jag att det är super kul att se när folk lyckas, för det är ju verkligen inte något man lär sin häst på 2 minuter ;) Sedan tycker jag att det är jätte bra variation och något jätte roligt att träna på under lång tid (Jag tycker att det är skit kul med långsiktiga mål!)
Vad tycker ni om trickträning? :)
/Melina

Kommentarer
Postat av: Miriam

tycker också så: )

2011-08-16 @ 22:38:06
Postat av: evelinn åkerman

sv: ja det vore jätte kul :) ska jag skicka den till dig sen då? adda min msn [email protected] :)

2011-08-16 @ 22:51:03
URL: http://enewe.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker trickträning både är roligt och en bra variation för hästarna. Dock kan Idde inte speciellt mycket men mer kommer ;)

2011-08-17 @ 11:15:17
URL: http://minridtravare.blogg.se/
Postat av: Lollo

Du har väldigt rätt när du skriver att det har blivit som en tävling. det ser man lätt om man går in och tittar på någons bild där hästen t.ex bugar så ser man dem flesta kommentarer "min häst kan det och mycket mer" och inte "vad fint, vad ni är duktiga". har själv fått mycket kommentarer t.ex när jag bugar min häst då har det ståt "har du redigerar bort mäniskan bakom häsen för att få ner den i bugan" men det har jag ju inte alls. jag är stolt över min häst att han har kunnat gå så långt inom NH och trickträning så att jag inte behöver ha mutor för att få han att göra det jag ber om. men de flesta har inte tålamod för att kuna utvekla grunden med muta till ett kommando där det bara krävs ett pet med spöt för att få hästen att T.ex buga, och i stället dra hästen ner där den hamnar i obalans och slänger sig upp för att man själv ställer den i ett läge där den har svårt att få balans.

2011-08-17 @ 13:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback