älskade häst

för lite mer än ett år sedan, började jag fundera. Jag visste det jag önskade att jag inte visste. Jag hade vuxit ur min underbara b-ponny moflos zauron. ponnyn jag haft i mer än 5 år. ponnyn jag lärt mig allt man skulle kunna lära sig. Vi köpte zauron som en 1 och ett halvt årig busig liten ponny, av min syster. han var inte den ultimata första barnponnyn precis.. Jag var bara 7 år gammal och gick i 1an. Han var så speciell den lille. Han var jätte lugn, trygg och inte alls så rädd som en så ung ponny borde vara. Vi klättrade oss upp från 0. Vi började få hjälp av folk och vi hade en ganska svår period. Han var en riktig liten bockmaskin. men endå så var han så snäll och tillitsfull mot människor. massor av gånger ramlade jag av. det tärde lite på mitt själv förtroende och såsmåning om vågade jag inte rida alls på honom. en vinter ändrades det. vi kontaktade anna, en horsemanship tränare. hon hjälpte till att få tillbaka mitt självförtroende. Jag vågade rida igen. Så småning om började jag rida lektioner för olika tränare, min första lektion var för gabbi, som stod i samma stall. Senare började jag rida för linda, min nuvarande tränare. hopnning tränade jag för gunilla.  både jag och min syster tävlade honom i hoppning, upp till LB. han var så duktig. vår historia började lida mot sitt slut och jag kollade på hästannonser. vi åkte och tittade på en gudomligt vacker Welsh arab som hette ambra. Riktigt riktigt vacker var hon, vit med lååång svart man. Även zaurons halvsyster. Jag tittade också på ett 3 årigt sto, som hette stella. riktigt söt var hon, men med lite för mycket travare i sig så var hon inget för oss. när jag tänkte ge upp hoppet om att titta på hästar och ha kvar zauron ett år till, hittade jag honom. den rätte. han befann sig inom prisramen, hade rätt storlek och rätt ålder. bodde i sundsvall, och beskrevs precis som jag ville att min häst skulle vara. pigg men inte het. Rätt färg hade han ju också såklart. fux med ljus man och svans.  Vi åkte och provred dagen därpå. Mest var det min syster som red, för att jag blivit sparkad på lnäet dan innan av den lille. men jag red lite endå. och vilken häst! lyhörd för skänklar. flyttade sig bara man kom åt.  jag förstod att jag ville att han skulle bli min ponny. och det blev han. 2 dagar senare blev han min. jag var lyckligast i världen tills vi upptäckte en mindre bra sak. Baron klarade inte av att vara  själv. då stegrade han så högt att han var på gränsen till att gå omkull. många tårar fälldes på grund av detta. vad hade jag gett mig in på? men jag drog på mig ett leende, för han var ju jätte snäll när man red med andra. så jag gjorde det i säkert 6 månader. jag tog mod till mig och red ut själv två gånger. han var mycket spänd. Zauron åkte ut på foder. så småning om bytte vi stall, till alnö. ett litet mysigt stall. baron trivdes jätte bra där och började lugna ner sig.  han hade heller ingen möjlighet att stegra i stallet, då det var så lågt i tak. han behövde alldrig vara ensam när jag red själv i paddocken, då den är omringad av hagar. sen kom zauron tillbaka från sitt hem. jag vart bestört och ville sälja iväg honom på en gång. jag ville inte att han skulle komma tillbaka. jag var tvungen och mista honom igen. jag la ut en annons på honom. två timmar senare hörde en familj från umeå av sig, en familj som två veckor senare skulle bli hans nya ägare. familjen var perfekt. mamman tävlade och dom hade två barn, ronja och hennes lillasyster på kanske 5 år.  i samma veva vart allt så bra med baron . jag kan rida ut själv hur lätt som helst nu utan att han bryr sig, skritta på långa tyglar och han går med sänkt huvud. På tävlingar är han fortfarande lite spänd, men det börjar också ta sig.  han älskar att visa upp sig, och många kommer fram och berömmer honom, för att han är så vacker.
Inne på banan koncentrerar han sig, och vi har kommit på 6 plats av 26 deltagare i en LC en gång. då var det bara 8 c ponnyer och resten d ponnysar. 

nu har jag haft honom i 1 år. jag är lyckligast i världen

_____

Den texten skrev jag för ett år sedan - och jag är fortfarande lika lycklig.

Två år med min underbara ponny idag. Ojojoj vad jag älskar dig ♥

/tova



Kommentarer
Postat av: Josefin

aaw♥

2011-09-15 @ 08:00:19
URL: http://ryttarnamedhumor.blogg.se/
Postat av: Maggie

Åhh skit vilken text asså !♥

du skriver hur bra som helst om sånt :')



så sjukt fina tillsammans, ni passar såklart perfekt med varandar ! :')

2011-09-15 @ 08:13:08
Postat av: Jennie

awwww vad fiiin text !

Du skriver så man börjar gråta ! :')



Ni är sååååå hääääääääääääääääääääär fiina tsm :)

Lycka till i framtiden oxå , ni kommer att gå längre än såhär till o¨ch med ! :)

2011-09-15 @ 08:48:53
Postat av: RebeckaLodiin

Åh, grattiis ! :D



Jag och min häst firar 2 år den 26 denna månad ^^

2011-09-15 @ 10:32:01
URL: http://rebeckalodin.blogg.se/
Postat av: Melanie & Digby / enlitentollare @ dayviews

Åh, jättegrattis till er :D

Postat av: matilda

Aww :) <3

2011-09-16 @ 10:37:39
URL: http://skogsrusset.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback