För lång?

Varför är det egentligen okej att se gigantisk ut om man rider islandshäst? Då är det inte en människa som öppnar käften om att ryttaren ser lång ut? Men om en ryttare som rider "vanliga" hästar ser minsta lilla stor ut får man kommentarer som "skaffa större häst, det blir obalanserat". Jag har aldrig förstått grejen med att män på 180 ska sätta sig på en häst som är 140.
google bild
Bild på mig och Zoffe, min förra ponny som jag blev för lång för.
Varje dag fick jag höra att jag var på tok för lång för Zoffe, att jag borde skaffa storhäst och sälja honom på en gång. Jag sålde honom för att jag vart för lång, men jag var inte för stor för honom, men jag vågade inte ens rida eftersom jag var rädd över vad folk skulle säga (dum som jag var) fast det var balanserat!
Men, kan man egentligen bli för lång för att ha kul med sin bästa vän?
/Melina

Kommentarer
Postat av: Jonna

Det har jag också tänkt på , ser ju inte klokt ut när långa biffiga män rider på islandshästarna som är knappt Cponny mått..



Tycker verkligen inte du ser för lång ut på den bilden , och även (när jag blir för lång för Chivas,Ridskoleponnyn) så kan man ju fortfarande ha jättekul med ponny , mysa tömköra ut och gå i skogen eller trickträna :)

2011-09-11 @ 22:02:14
URL: http://tanneryttarna.blogg.se/
Postat av: Ally

Håller med dig till 100%!

2011-09-11 @ 22:10:44
Postat av: linn

förstår hur du menar.

Jag rider själv alla möjliga typer av hästar, just nu har jag tre sköthästar, en storhäst, en d-ponny och en islänning.

Jag är e sån som inte tycker längden avgör om du är förstor, visst det ör en del av det men långt ifrån allt. Förstår heller inte varför islänningarna ska få bära hur mycket som helst, visst det finns islänningar som är bygda och kan bära mycket längd och vikt men all kan ju inte det.

Det som av gör är hur hästen bär upp dig och hur båda ser ut i kroppen och såklart storlek också.

D-ponnyn jag red på min ridskola förut (han är såld) var jag för lång (stor) för när han åkte. Det såg inte rätt ut när jag red han sista tiden. men jag rider fortfarande en c-ponny där men det ser inte alls konstigt ut för han är annorlunda byggd och bär min längd bättre.

Det var mina åsikter



2011-09-11 @ 22:19:35
Postat av: sofia

håller med till 110% , det är ju bara dumt liksom :s

2011-09-11 @ 22:22:17
URL: http://arios.webblogg.se/?tmp=19141259
Postat av: Jennie

Håller med dig helt !



Man kan absolut inte bli för stor för att ha kul med sin bästa vän !



Om man är för "lång" så märker man det på hästen , annars om man inte gör det så "Just go" bryr sig inte hästen om det så spelar det ingen roll heller .



Man ska fan inte ge sig på andras liv ! , att höra att man är för lång för sin bästa vän är inte roligt att höra , deffenetift inte om det inte gör något för hästen !



Jag var tydligen för lång för det gotlandsrusset jag va medryttare på förra vintern , men jag älskade henne mest utav allt och min längd hindrade mig inte !



Men nu är jag lite mer försiktigare med det där med stoleken på hästen , jag vill inte höra att jag är för lång för den jag älskar ! , Därför är Arnold den bäästa jag kan få ! , kemin stämmer lixom helt mellan oss , Jag älskar honom sååå mycket ! :')<3

vill oxå säga att jag älskar Wizard oxå , han är oxå underbar men på ett annat sätt som jag inte orkar dra upp nu , men ni förstår nog .



Hoppas du förstår hur jag menar , man ska inte bry sig om vad andra säger , just go and have fun with youre best friends , And love them as they are , so you will as most ! <3

2011-09-11 @ 22:37:59
Postat av: annie :3

Håller med dig.

2011-09-11 @ 23:16:02
URL: http://alio.devote.se
Postat av: Emelie

Jag tycker inte man kan säga att någon är för lång för en häst, det är bara ett av alla dumma ideal som finns i denna värld. Själv red jag för ett år sen in en shetlandsponny, gick hur bra som helst fast jag var över 1,60.



I dagens samhälle handlar allt om vad andra tycker och gör man inte som andra säger är man konstig, dum i huvet osv osv. Det är så sjukt fel! Och eftersom att nästan ingen går efter sina egna känslor går det vidare även till nästa generation. Jag förstår dig, att du lyssnade på vad alla andra tyckte, jag gör också det och har därför i nuläget väldigt höga krav på mig själv.

Men när det gäller en häst, då tycker jag att man bara ska lyssna på sig själv (och hästen såklart) då det är en såpass viktig del i ens liv. Säger man att någon är för lång för en häst och borde skaffa en ny är det samma sak som att säga att den ska bryta upp med en bästa kompis, och det är helt fel!

Och jag vet att det är lättare sagt än gjort, men i framtiden, försök att inte lyssna när andra säger att du är för lång för en häst, för det vet bara du!

2011-09-11 @ 23:31:28
Postat av: Mirjam

håller med!



alltså jag rider ju på ridskola och där tänker inte alltid alla på längnden :(

2011-09-12 @ 06:38:01
URL: http://familjensr.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med!



Jag är drygt 1.60 & rider c-ponny. Jag är kanske lite lång för honom men inte för tung. Vi är balanserade, han trivs med mig & jag med honom. Han är en busig ponny som inte många klarar av, & om vi passar bra tillsammans & han inte mår ett dugg dåligt av det, varför skulle jag då inte kunna rida honom?



Sen självklart om jag märker att det blir riktigt obalanserat, ponnyn trivs inte med min längd/vikt, då rider jag inte honom mer. Men så länge han trivs med mig och min storlek så är längden egentligen bara en siffra.



/Emma.

2011-09-12 @ 09:13:16
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Tycker inte längden spelar roll så länge inte hästen blir vinglig och inte kan balansera upp sig själv + den långa ryttaren.



MEN när stora män sitter och rider c-ponnys tycker jag det går till överdrift. Dom väger en hel del.. Att rida på en c-ponny regelbundet och väga typ 80-100kg kan inte vara bra.

2011-09-12 @ 09:49:10
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: -

Jag håller med om det. Det är lite konstig att sätta en vuxen människa på en liten knappt C ponny.



Jag tycker då inte du ser lång ut på Zoffe .. på den bildan alltså. Det kanske bara såg så ut? Vad vet jag.

2011-09-12 @ 11:49:09
Postat av: -

Fortsättning: Jag tycker man inte kan bli för lång för sin bästa vän, bara för tung. Och om hästen tycker att du är för lång och inte tycker om det så visar den ju det. Jag tycker man ska skita i vad andra säger, hästen väljer och ägaren väljer om man är för lång. Jag har själv ridit på en shettis och jag är 1,55 cm. Men jag väger inte speciellt mycket och det gick jättebra. Både jag och shettisen hade kul och han var min bästa vän.

2011-09-12 @ 11:53:52
Postat av: Anonym

ja jag hatar tjocka gubbar

2011-09-12 @ 14:04:42
Postat av: ottilia

Jag tycker inte att längden spelar nån roll så länge man själv känner att det funkar. Men om man är för tung är en helt annan sak då tycker jag man ska skaffa en större eller mer viktbärande häst:)

2011-09-12 @ 15:32:40
URL: http://bestmedhest.blogg.se/
Postat av: busmupparna

helt sjukt! jag menar, man sätter ju sej inte på en så liten häst när man sj e så lång. sen tycker jag att du inte var för lång för Zoffe:)

2011-09-12 @ 20:18:26
Postat av: Josäfin :>

Bra inlägg!

2011-09-12 @ 21:04:08
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Emma

"Varför är det egentligen okej att se gigantisk ut om man rider islandshäst? Då är det inte en människa som öppnar käften om att ryttaren ser lång ut? Men om en ryttare som rider "vanliga" hästar ser minsta lilla stor ut får man kommentarer som "skaffa större häst, det blir obalanserat". Jag har aldrig förstått grejen med att män på 180 ska sätta sig på en häst som är 140."



Förde första.. Islandshästar brukar va mindre än 1,40 haha...

min är 1,45 men skit samma...

Förde andra.. Fan vad alla ska klaga på att vi gör fel, jag bryr mig inte om nån är för lång för sin ponny, om man nu är för lång så får man väl va det då.. Man inser de väl förr elr senare -.- ? Och man får sköta sitt eget, börjar bli så jävla trött på att islandshästvärlden och ponny/storhästvärlden hatar varandra, vi hatar er och ni hatar oss typ.

Menar inte att alla gör de, men hör fan hela tiden att islandsryttare klagar på ponny/storhästryttare och tvärtom.

Så kommer de väl va hela tidne, men det är så jävla omoget.

BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD PÅ ATT ALLA SKA KLAGA PÅ VARANDRA HELA TIDEN!

SKA DET INTE VA ROLIGT ATT RIDA?

Sköt ert eget så slipper de bli ett massa jävla tjaffs..

Men tycker du gick överstyr nu.

Tycker du ska knipa din käft och va tyst och tycka som du vill,

så kniper jag min käft och är tyst och säger inte mer vad jag tycker..



Det enda jag har emot er är att ni klagar på oss

och det enda jag har emot islandsryttare är att "vi" klagar på er!

Jag älsakr ponnysar och vill hemskt gärna ha en egen och

tävla hoppning..

Nu ska jag förhoppningsvis inte störa mer.

tack o hej!

/islandshästryttare!!!

2011-09-12 @ 21:51:25
URL: http://islandshestchey.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

Jag förstår faktiskt inte det här med att en Islandshäst minnsan kan orka bära en vuxen man. Många säger att de är för att hästen är byggd på ett visst sätt osv. Men Islandshästen har väl inga andra kroppsliga egenheter jämfört med en annan häst..? Visst att hästarna ser olika ut i typen - de fattar väl jag.



Antar att de bara har tvingats till att de är så eftersom de bara har Islandshästar i de landet. Eller?



/ Eleonor

2011-09-12 @ 23:00:06
URL: http://hastoridveksamhet.blogg.se/
Postat av: sofie

de är för att islandshästar tål mer än "vanliga" dom kan bära större personer. De är svårt att förklara...

2011-09-14 @ 22:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback