En tanke..

En sak jag har tänk på väldigt länge är det här med att hästar ska vara oskodda! Hela tiden diskuterar folk kring att det är så mycket mer naturligt för hästen att gå utan skor än med, att det som är mest naturligt alltid är bättre, annars är det synd om hästen och det blir alldeles för onaturligt. Då säger jag så här, hur naturligt är det egentligen att hästar blir verkade då? Hur naturligt är det för hästen att ha täcke på sig, riden eller ens hanterad av oss människor? :P
Vad tycker ni om det där, är era hästar skodda eller inte? /Melina

Kommentarer
Postat av: anonym

jag har min häst skodd, tycker det är snyggt med skor, resten är inte så stor grej för mig :)

2011-10-14 @ 22:16:23
Postat av: Kajsa

Håller med dig!



Min häst har skor eftersom att hon ömmar mycket utan:/

2011-10-14 @ 22:17:00
URL: http://kajssat.blogg.se/
Postat av: Amanda

håller med dig ;)

2011-10-14 @ 22:18:05
Postat av: Anonym

Grejen är ju den att skor ger fysiska problem, vilket inte täcken, värkningar eller ridning ger (om det inte utförs på helt fel sätt såklart) Jag kommer aldrig ha en skodd häst i min ägo!

2011-10-14 @ 22:20:08
Postat av: Emilia

Jag håller med. Vissa hästar kan ju knappt gå på grusvägar, eller steniga vägar/stigar osv. för att dom är ömfotade, och då är det ju bättre att ha skor på dom än att dom ska behöva gp och ha ont, eller vägra gå på vägen och gå ner mot diket, bara för att det gör ont. Men ja, det är väl mest naturligt att ha oskodd men ibland kan de bästa vara att ha skodd :)

2011-10-14 @ 22:23:21
Postat av: Matilda!!

Skodd helt klart ! Håller med dig ;)

2011-10-14 @ 22:24:12
URL: http://MimmiGruhs.devote.se
Postat av: Anonym

det är ju inte det naturligaste att hästen ska bära oss ryttare överallt, på halkiga vägar på vintern tex. Därför är det ju bra med skor som man kan sätta broddar på för att förenkla för hästen - och den mår ju bättre med skor då!

2011-10-14 @ 22:26:14
Postat av: Sofie

Min ponny är hel skodd :)

2011-10-14 @ 22:27:06
URL: http://mittlivsomsofiie.devote.se
Postat av: Andrea

Fast i det vilda så slits ju hovarna naturligt.

Tror egentligen att nästan alla hästar kan gå barfota, det tar bara olika lång tid för dem. Tyvärr går inte min barfota eftersom det bara är jag som vill det (min veterinär, hovis och mamma är emot det). Fast min ponny går åtminstone på natural balance skor vilket är bättre än som traditionella. :)

2011-10-14 @ 22:31:09
Postat av: Emelie E

Såg kommentaren där uppe och måste inflika, att täcka sin häst ger visst fysiska men, hästen sätter inte päls som den ska. Dessutom klipper vi ner hästarna och DET påverkar våra hästar negativt.. Deras pälssättning rubbas, dem får lättare skav från våran väldigt onaturliga utrustning samt att dem fryser och har inte sitt naturliga skydd mot varken kyla, regn/snö, blåst eller hetta :P så om vi ska hålla hästar naturligt ska hästarna vara :



¤ Oklippta

¤ Oskodda

¤ Ostallade, alltså bara röra sig i hagar på stora flockar (15 + hästar i varje flock) hagarna ska dessutom vara kuperade med vattenhåla (utgrävd "sjö"), uppförsbackar, dalar och "skog"

¤ Rida utan utrustning

¤ Oborstade, vi ska alltså INTE borsta våra hästar vilket rubbar deras naturliga fettbalans i pälsen för att skydda mor värme, kyla och dylikt..

¤ Ohanterade, vildhästen har ingen kontakt med människor så detta är onaturligt

¤ Inte stödfodra vilket är otroligt onaturligt! Hästen är grovfoders ätare och äter i regel 90% av dygnet, alltså GRÄS som den SJÄLV betar!



Ja.. så ska vi införa naturlig hästhållning eller ska vi bara sluta tjaffsa och införa det som är bäst för varje levande häst?!

2011-10-14 @ 22:41:41
URL: http://www.LivetSomMirakel.se
Postat av: Ella

Vissa behöver inte va skodda, de har så starka hovar o så går de väl inte så hårt, så de klarar av det :P om det är en häst som går mkt o har ömma hovar så är det viktigt att ha skor

2011-10-14 @ 23:34:33
Postat av: jossan

Funkar hästen som oskodd tycker inte jag det är något fel med det, men jag förstår inte domhär som prompt ska övertyga om att ALLA hästar ska/kan gå oskodda.

2011-10-14 @ 23:34:38
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Tova

Vera har skor. Är rädd att hon ska halka på vintern utan broddar :P

2011-10-15 @ 07:16:53
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: jonna

våra hästar är bara skodda på vintern tror jag ( rider på ridskola) så att de inte ska halka när det är snöigt. men de behöver ju inte ha skor på sommaren direkt...

2011-10-15 @ 08:21:20
Postat av: Maggie

Jag måsta ha skor på min fast ibland låter vi kan gå barfota, men de har hänt massa saker när han har varit oskodd så därför måste vi ha skor på han nu.

2011-10-15 @ 08:30:59
Postat av: Emma

Min häst har skor för att han blir så öm i fötterna så att han inte kan bli riden. Men ibland så går han barfota på sommaren! Men inte så ofta. (:

2011-10-15 @ 13:31:39
Postat av: Julia

Asså, visst, det är väl inte så naturligt för dem att bli ridna eller verkade heller, men jag tycker dom ska gå utan skor eftersom hovarna inte kan röra sig som de ska när mästarna har skor, och man vet ju själv hur skönt det är att få ta av sig skor när man har haft dem länge!

2011-10-15 @ 14:20:11
URL: http://baarajuliaa.blogg.se/
Postat av: ida

när jag fick attur var han oskodd, helt nedverkad.. alltså han hande typ superdupermega korta hovar, vilket gjorde att han knappt kunde gå på dom, men nu har dom fått växa, och han har skor då han är jätte ömfotad :)

2011-10-15 @ 17:53:38
URL: http://attur.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilket jävla bullshit om ömfotade hästar! Dom är troligtvis ömfotade pga skon eller felverkade. Barfotahästar är bäst!!!

2011-10-19 @ 12:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback